Vraagstukken rondom inrichting besturing deel 2
15 OKTOBER 2021
Bestuurders denken bij besturingsvraagstukken vaak direct aan een structuurwijziging en een reorganisatie. Het beeld was en is nog steeds: ‘we doen af en toe een reorganisatie en dan zijn we weer voor een aantal jaren klaar’. Mijn ervaring is dat dit in de praktijk een te bot mes blijkt te zijn, vaak onnodig veel tijd en gedoe oplevert en dat het de problemen lang niet altijd echt oplost. In het eerste deel van dit drieluik werd al gesteld dat de oplossing voor besturingsvraagstukken vaak niet ligt in een structuurwijziging en een reorganisatie. Als voorbeeld beschreef ik een situatie bij een ziekenhuis, die een reorganisatie overwoog. Na interviews met betrokken bleek dat de oplossing op het vraagstuk een geheel andere was, namelijk het aanscherpen van competenties en een betere aansturing van het middenkader. In dit tweede deel bespreek ik een mooi voorbeeld van een organisatie die heeft ingezien dat ‘een goed werkende besturing’ een proces is dat continu aandacht vraagt.