Galan Groep
Organisatie Professionals
Search
  • Home
  • Diensten
    • Strategie, Inrichting & Governance
    • Leadership & Transformation
    • People & Analytics
    • Search
    • Interim
  • Opdrachtgevers
    • Onderwijs
    • Zorg
    • Overheid
    • Financieel
    • Business / Industrie
  • Onze mensen
  • Cases
  • Inspiratie
  • Over ons
    • Identiteit
    • Onze labels
    • Onze partners
  • Contact
  • Open Posities
Wat kunnen we leren van de coronacrisis

Wat kunnen we leren van de coronacrisis?

Wat kunnen we leren van de coronacrisis?
14 december 2020

Joeri Van den Steenhoven (Lid CvB Hogeschool Leiden) & Ronald Ulrich (Lector Contextueel Veranderen bij Hogeschool Leiden & partner Galan Groep).

Beeld: Wikimedia Commons

De coronacrisis heeft de manier van werken in het hoger onderwijs ingrijpend veranderd. Hoe kunnen we de huidige situatie duiden, en wat kunnen we leren van de aanpak in de afgelopen maanden? Joeri van den Steenhoven en Ronald Ulrich pleiten voor een gesprek binnen en tussen hogescholen, om samen na te denken over het onderwijs na de crisis.

De lockdown die op 15 maart werd afgekondigd had ingrijpende gevolgen voor de hogescholen. Van de ene dag op de andere moest het onderwijs omschakelen van fysiek naar digitaal. Waar in het begin de nadruk lag op “overleven” (het reageren op een acute verandering), verschuift het accent geleidelijk naar aanpassen en nog in beperkte mate naar vernieuwen.

Uit onderzoeken en enquêtes die veel instellingen hebben uitgevoerd, blijkt dat studenten en docenten het digitaal geven en volgen van onderwijs als zwaar ervaren. Enerzijds omdat er veel minder interactie is en omdat de digitale didactiek nog in de kinderschoenen staat. Anderzijds vraagt de individuele begeleiding van studenten meer tijd van docenten, terwijl er van studenten meer zelfredzaamheid wordt gevraagd. De coronacrisis heeft het belang van fysiek contact voor het onderwijs ondubbelzinnig duidelijk gemaakt. Hogescholen proberen zo goed als het kan het onderwijs overeind te houden, maar het blijft behelpen.  

De ervaringen met de coronacrisis laten echter ook een ander, meer hoopgevend beeld zien. Er vonden initiatieven plaats die onder normale omstandigheden waarschijnlijk nooit genomen zouden zijn. Docenten en medewerkers uit de ondersteuning bedachten samen oplossingen voor vraagstukken waar ze tegenaan liepen. Daarbij bleek de wendbaarheid van de organisatie veel groter dan voor de crisis. Nu hebben hogescholen al jaren de ambitie om hun wendbaarheid te vergroten, maar dat is in de praktijk een weerbarstig proces. Daarom is het relevant om lessen te trekken uit de ervaringen tijdens de coronacrisis voor de manier waarop we ons als hogescholen organiseren.   

 

Lees de rest van het artikel op ScienceGuide via onderstaande button.

Lees het volledige artikel

BIO

Ronald Ulrich

Ronald is strategisch, energiek en heeft een sterk politiek-bestuurlijk gevoel. Hij heeft ruime ervaring met strategievorming, organisatieontwikkeling en programma- en interim-management in het onderwijs, het sociaal domein, het veiligheidsdomein en binnen het rijk en gemeenten. Daarnaast is Ronald lector Contextueel Veranderen bij Hogeschool Leiden.

Gerelateerde artikelen

ROC FP - 2

Virtuele estafette ter afsluiting leiderschapstraject

Tim van der Meij
Lees meer
Leiderschap in een disruptieve crisis: zes handvatten

Leiderschap in een disruptieve crisis: zes handvatten

Freek Peters
Lees meer

Wat kunnen we leren van de coronacrisis?
14 december 2020

Joeri Van den Steenhoven (Lid CvB Hogeschool Leiden) & Ronald Ulrich (Lector Contextueel Veranderen bij Hogeschool Leiden & partner Galan Groep).

Beeld: Wikimedia Commons

De coronacrisis heeft de manier van werken in het hoger onderwijs ingrijpend veranderd. Hoe kunnen we de huidige situatie duiden, en wat kunnen we leren van de aanpak in de afgelopen maanden? Joeri van den Steenhoven en Ronald Ulrich pleiten voor een gesprek binnen en tussen hogescholen, om samen na te denken over het onderwijs na de crisis.

De lockdown die op 15 maart werd afgekondigd had ingrijpende gevolgen voor de hogescholen. Van de ene dag op de andere moest het onderwijs omschakelen van fysiek naar digitaal. Waar in het begin de nadruk lag op “overleven” (het reageren op een acute verandering), verschuift het accent geleidelijk naar aanpassen en nog in beperkte mate naar vernieuwen.

Uit onderzoeken en enquêtes die veel instellingen hebben uitgevoerd, blijkt dat studenten en docenten het digitaal geven en volgen van onderwijs als zwaar ervaren. Enerzijds omdat er veel minder interactie is en omdat de digitale didactiek nog in de kinderschoenen staat. Anderzijds vraagt de individuele begeleiding van studenten meer tijd van docenten, terwijl er van studenten meer zelfredzaamheid wordt gevraagd. De coronacrisis heeft het belang van fysiek contact voor het onderwijs ondubbelzinnig duidelijk gemaakt. Hogescholen proberen zo goed als het kan het onderwijs overeind te houden, maar het blijft behelpen.  

De ervaringen met de coronacrisis laten echter ook een ander, meer hoopgevend beeld zien. Er vonden initiatieven plaats die onder normale omstandigheden waarschijnlijk nooit genomen zouden zijn. Docenten en medewerkers uit de ondersteuning bedachten samen oplossingen voor vraagstukken waar ze tegenaan liepen. Daarbij bleek de wendbaarheid van de organisatie veel groter dan voor de crisis. Nu hebben hogescholen al jaren de ambitie om hun wendbaarheid te vergroten, maar dat is in de praktijk een weerbarstig proces. Daarom is het relevant om lessen te trekken uit de ervaringen tijdens de coronacrisis voor de manier waarop we ons als hogescholen organiseren.   

 

Lees de rest van het artikel op ScienceGuide via onderstaande button.

Lees het volledige artikel

BIO

Ronald Ulrich

Ronald is strategisch, energiek en heeft een sterk politiek-bestuurlijk gevoel. Hij heeft ruime ervaring met strategievorming, organisatieontwikkeling en programma- en interim-management in het onderwijs, het sociaal domein, het veiligheidsdomein en binnen het rijk en gemeenten. Daarnaast is Ronald lector Contextueel Veranderen bij Hogeschool Leiden.

Gerelateerde artikelen

ROC FP - 2

Virtuele estafette ter afsluiting leiderschapstraject

Tim van der Meij
Lees meer
Leiderschap in een disruptieve crisis: zes handvatten

Leiderschap in een disruptieve crisis: zes handvatten

Freek Peters
Lees meer

Contact

Rutgers van Rozenburglaan 2
3744 MC Baarn
+31 (0)35 694 80 00
galan@galangroep.nl

Volg ons

Uw aanmelding is verwerkt, bedankt!

© 2021 De Galan Groep   |  Algemene Voorwaarden   |  Privacy   |  Versterk ons team   |  GalanNXT   |  Bright & Company