Galan Groep maakt voor haar website gebruik van functionele cookies. Deze cookies zorgen voor een goede werking van de website. Naast functionele cookies, maakt galangroep.nl gebruik van analytische cookies. Deze verzamelen geanonimiseerde statistische gegevens waarmee wij onze website kunnen verbeteren/ontwikkelen.
“Het arbeidsmarkttekort hoeft het vinden van een goede kandidaat niet in de weg te zitten”.
02 september 2022
Even voorstellen: researcher Marit Willers
Per 1 september komt Marit Willers de vakgroep Interim & Executive Search bij de Galan Groep versterken. Het feit dat door de veranderde arbeidsmarkt kandidaten zich niet meer vanzelf melden, ziet Marit juist niet als een nadeel. “Als je zelf zoekt, heb je zoveel meer controle op wat je aan kandidaten naar je toe haalt. Ook je keuzemogelijkheden worden vergroot, omdat je ook mensen kunt benaderen die nog niet bewust op zoek waren.
De Galan Groep richt zich vooral op arbeidsbemiddeling in het hogere segment en Marit kijkt ernaar uit om juist daar haar waarde toe te voegen. Met haar jarenlange ervaring als werving & selectie consultant heeft ze een eigen visie ontwikkeld op het vinden van goede kandidaten voor zowel interim als vaste functies. Op basis van haar ervaring deelt Marit 5 tips als het gaat om het vinden van een geschikte kandidaat.
Haastige spoed is zelden goed
“Het klinkt misschien als een open deur, maar ik geloof echt in het vinden van de beste match tussen opdrachtgever en kandidaat.” Je moet voldoende tijd nemen voor het hele proces en niet te gehaast willen zijn. Het begint al met het opstellen van echt goede vacatureteksten en uiteindelijk het voeren van zoveel gesprekken als nodig zijn. In de praktijk zie je veel organisaties met bonussen werken en dat kan ten koste gaan van de kwaliteit. Het eigen belang van de bemiddelaar gaat dan ook een rol spelen, terwijl dat natuurlijk niet zou mogen.
“Ik probeer van de standaard af te wijken”.
Durf van de standaard af te wijken
Oprechte interesse voor de organisatie die op zoek is en de mogelijke kandidaten is de basis voor het maken van een goede match. Dat betekent dat je net even wat dieper gaat dan wat er op papier staat. Zo wil ik van een potentiële kandidaten liever horen wat ze willen en waar ze zich naartoe willen ontwikkelen in plaats van wat ze tot nu toe hebben gedaan. “Ik denk dat ik goed ben in luisteren en dingen horen die niet direct gezegd worden. Die sla ik op en daar doe ik vervolgens iets mee.” Het een laag dieper gaan geldt ook voor het gesprek met de opdrachtgever. Mensen zijn van nature heel erg geneigd zichzelf te zoeken. Door het stellen van vragen over de functie en wat daarvoor van belang is, zorg je ervoor dat de opdrachtgever tot nadenken wordt gezet. Dit, om uiteindelijk bij de vraag te komen ‘Wat zoek ik je nou echt’. Bij zowel de kandidaat als de klant is er dus geen sprake van een standaard gesprek.
Oefen geen druk uit op het proces
Het is belangrijk om altijd eerlijk en transparant te zijn naar alle partijen. De kandidaat moet de juiste keuze vanuit zichzelf maken. Voor de klant is dat niet anders. “Natuurlijk geef ik wel advies als ik denk dat ik iemand heb gevonden die een goede match is, maar ik voer nooit een bepaalde druk uit.”
Kijk breder dan het bestaande netwerk
Je ziet vaak dat organisaties die op zoek zijn, vooral zoeken in hun eigen netwerk. Dit is een veilige en voor de hand liggende werkwijze. Toch kan het juist interessant zijn om buiten het eigen netwerk te kijken. Zo krijg je mensen van buiten die op een andere manier naar de organisatie kijken en zo kunnen zorgen voor een frisse wind. “Nu ben ik geen voorstander van veranderen om het veranderen, maar ik hoop dat ik vernieuwing kan brengen bij organisaties die daar behoefte aan hebben.”
Wees flexibel ten aanzien van het begrip ‘duurzame match’
Het uiteindelijke doel is natuurlijk het maken van een duurzame match tussen opdrachtgever en kandidaat. Maar de vraag is wat dat precies is. Zo kan iemand die nog 2 jaar tot zijn pensioen heeft toch een duurzame match zijn, omdat die kandidaat heel veel kwaliteit kan brengen. Denk aan een enorme dosis ervaring die nodig is, een stabiele basis of de kennis en kunde om de winkel draaiende te houden, zodat er rust en ruimte is om een goede opvolger te vinden.
Marit is 36 jaar en woont samen met haar vriend in Hilversum. Ze zijn zelf druk bezig met de verbouwing van een huis uit 1924 waar nog behoorlijk wat gedaan moet worden. Het huis krijgt in ieder geval een grote studio waar Marit met vrienden muziek kan maken, want zingen is een grote hobby. Ze droomt van heel veel dingen, maar een ervan is om met hun oude Volkswagen bus een jaar lang rond te trekken. Dat hoeft niet per se naar verre landen, Frankrijk en Spanje zijn ook fantastische landen. En dan natuurlijk wel ondertussen ook (op afstand) blijven werken, want dat is ook heel leuk.
BIO
Marit Willers is researcher voor de vakgroepen Executive Search en Interim Management. Ze heeft aandacht en interesse voor mens en proces. Met enthousiasme en creativiteit verbindt zij mens en organisatie.