Galan Groep maakt voor haar website gebruik van functionele cookies. Deze cookies zorgen voor een goede werking van de website. Naast functionele cookies, maakt galangroep.nl gebruik van analytische cookies. Deze verzamelen geanonimiseerde statistische gegevens waarmee wij onze website kunnen verbeteren/ontwikkelen.
Do’s en don’ts voor het verhogen van medewerker inzetbaarheid
24 maart 2022
Onze nieuwe adviseur Rosanne Oudshoorn aan het woord
Een van de belangrijkste inzichten die Rosanne Oudshoorn tijdens haar carrière als adviseur arbeid & organisatie heeft opgedaan, is dat de inzetbaarheid van medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid is. In de afgelopen zeven jaar dat Rosanne werkzaam was bij een vooraanstaande arbodienst nam zij een verschuiving in verantwoordelijkheid waar. Was het eerder zo dat verhoging van de inzetbaarheid van medewerkers een kopzorg van de leiding was, tegenwoordig is dit iets wat in gelijke mate bij de werknemer ligt.
Inzetbaarheid gaat over de mate waarin een medewerker ondanks situaties die zich voordoen, bij zichzelf of in zijn of haar omgeving, goed kan functioneren binnen een organisatie, zowel nu als in de toekomst. Hoewel deze laatste definitie zeker volstaat hanteert Rosanne een andere invulling van het begrip:
“Voor mij gaat inzetbaarheid over de invulling die je geeft aan je vakmanschap. Mensen zijn trots op hetgeen wat ze doen en willen graag een bijdrage leveren aan de organisatie waarvoor ze werken. Dit vakmanschap en de eigen ontwikkeling van mensen is richtinggevend voor de inzetbaarheid en dus de productiviteit in hun werkende leven. De verantwoordelijkheid hiervoor is er eentje die gedeeld wordt door werkgever en werknemer.”
In gesprek gaan met medewerkers is de basis
Het motiveren en behouden van mensen zit volgens Rosanne dus niet in een sportschoolabonnement. Het is al langer bekend dat geld en secundaire arbeidsvoorwaarden heel vaak niet in iemands top 3 staan als motiverende factor om bij een werkgever te blijven. In deze tijd van arbeidskrapte staan werkgevers steeds meer voor het vraagstuk hoe ze werknemers kunnen binden en behouden. Het antwoord lijkt volgens Rosanne simpel:
“Het is van belang om met medewerkers het gesprek aan te gaan over hoe het met ze gaat en hoe ze invulling willen geven aan de rest van hun carrière. Welke doelen stelt iemand voor zichzelf en wat gaat diegene doen om die te behalen? Daarbij is het van belang dat mensen de ruimte wordt geboden om dat zelf te ontdekken.”
“Voor mij gaat inzetbaarheid over de invulling die je geeft aan je vakmanschap.”
Obstakels voor het voeren van een betekenisvol gesprek
Het lijkt dus een simpel gegeven: het aangaan van betekenisvolle gesprekken met medewerkers. Toch zijn er een aantal factoren die de uitvoering ervan in de praktijk niet makkelijk maakt. Ten eerste vinden organisaties het toch lastig om verder te kijken dan de gezondheid van mensen, om het echte, diepgaande gesprek te voeren. Vervolgens zien we dat mensen niet alleen zingeving voor zichzelf willen, maar ook voor de maatschappij in bredere zin. Het is niet voor niets dat organisaties met een maatschappelijke betrokkenheid steeds aantrekkelijker worden gevonden als organisatie om voor te werken. Tenslotte speelt ook de ontwikkeling van technologie een belangrijke factor. Met de ontwikkeling van technologie en de invloed daarvan op hoe we werken, is het een uitdaging om de verbinding en aandacht voor de onderlinge relaties te behouden. Hoe zorg je dat het menszijn relevant blijft?
Rosanne weet als geen ander hoe belangrijk het is om als organisatie een visie en een plan van aanpak te formuleren. Vooropgesteld dat veranderingen nooit gebeuren met als enige reden dat de directie het wil. Om de organisatie in beweging te krijgen, moet er een goed verhaal zijn over het hoe en waarom. Mensen moeten erin geloven en er intrinsiek door gedreven worden om eraan te willen meewerken.
Wat je zeker niet moet doen
Het goede verhaal kent in ieder geval twee cruciale ingrediënten. Ten eerste het waarderend perspectief: wat gaat er al goed? En ten tweede het onderkennen van het belang om even te vertragen voordat er actie wordt ondernomen om zo het doel echt scherp te krijgen. Er zijn ook dingen die je zeker niet moet doen:
Zaken opleggen. Zoals gezegd, mensen veranderen niet alleen maar omdat een directie dat zegt.
Acties optuigen zonder de mening te vragen van de mensen om wie het gaat.
Groots en meeslepend werken. Door het starten met kleinere experimenten kunnen successen worden ontdekt waaruit vervolgens een enorme motiverende werking uitgaat. Als bij een groot en meeslepend plan een onderdeel niet blijkt te werken dan straalt dat uit op het totaal en heeft het een negatief effect op de motivatie van de mensen die aan het project werken.
Rosanne is 1 maart als adviseur gestart bij Bright & Company. Bright & Company is onderdeel van de Galan Groep en helpt opdrachtgevers bij het vertalen van hun strategische uitdagingen naar een optimale inzet van menselijk potentieel. Rosanne is getrouwd en moeder van een zoon van 7 en een dochter van 4. Het creëren van waardevolle herinneringen met haar gezin staat voor haar op de eerste plaats. “Dat houdt in dat je elke keer bewust kiest om tijd voor elkaar vrij te maken en niet alleen te leven voor werk en een opeenstapeling van het sociale events.”
BIO
Een belangrijk aandachtsgebied voor Rosanne is de inzetbaarheid van medewerkers. “Laat je je definiëren door je werk, of definieer jij je werk?”.